Etter at bilen min gikk opp i røyk tidligere i sommer tok jeg avgjørelsen å satse på en el-sykkel ut vekstsesongen. Valget falt på etropolis PREMIUM Exclusive Herre med krankmontert motor og 400Wh batteri. Det er en god sykkel i det økonomiske midtsjiktet.
Det er moro å kjøre elektrisk sykkel og denne sykkelen har god kjørekomfort, den er stillegående men har en sterk motor som takler alle bakker jeg har prøvd. Den fikk meg til og med greit opp den bratte bakken forbi Hønsa-Lovisas hus langs Akerselva. For dem som er kjent i Bærum brukte jeg en halvtime fra Østerås til midt inni Lommedalen, uten å bli hverken svett eller andpusten over fjellet. Jeg bruker den også i regnvær, og ettersom man ikke blir svett så kommer man tørr frem hvis man har godt regntøy.
Motoren hjelper til nesten umiddelbart når man starter å trå, og den kobler ut umiddelbart når man holder inne bremsen. Den kommer fort opp i lovlig hastighet på 25 km/t og derfra må man enten trå eller velge den bedagelige linjen ved å trå rolig og vente til hastigheten synker litt igjen. Nedover bakkene føles den trygg i store hastigheter, jeg er ofte oppe i 40-50 km/t og sykkelen føles solid.
Her forleden dag passerte jeg i en lang, slak oppoverbakke en av disse middelaldrende mennene i kondomdress og racersykkel. I det jeg suste forbi ropte han etter meg: “DET DER ER JUKS!” Jeg snudde meg og fikk svart at “Nei, det er et alternativ til bil!” Jeg kunne sagt alternativ til buss for den del, det er rett og slett ikke realistisk å bruke vanlig sykkel til de distansene jeg sykler med el-sykkelen. Og med prisene på kollektivtransport og bilhold betaler den seg selv, så lenge man kjøper god nok lås til at den ikke blir stjålet så lett.
Min var lett brukt og hadde 96 km registrert i computeren da jeg overtok den – solgt av en som hadde fått den via jobben, men som synes det var litt for langt å sykle fra Maridalen til Skøyen. To og en halv uke senere har jeg syklet 210 km i forbindelse med reiser mellom jobb og til fritidsbruk, og er kjempefornøyd med valget. Det eneste er at denne sykkelen er en pendlersykkel mens jeg fra ungdommens dager har vendt meg til en kjørestil opp og ned fortøyskanter og susende gjennom skogsstier med røtter, og denne sykkelen tvinger meg til en mer laidback kjørestil enten jeg vil eller ei.
Jeg tror en god el-sykkel kan være et alternativ for bil eller kollektivtransport for dem som bor opptil en mil eller tre fra jobben, eller som har mange mindre ærend i løpet av uken. For pendlere som bruker tog kommer Brompton sammenleggbar sykkel i offisiell elektrisk utgave sommeren 2017, og det kommer definitivt til å bli en game changer i mange menneskers pendlerhverdag.